Midsommarveckan

Vilken vecka det blev.

Tisdag kväll var det vägårsmöte. Hade inte tänkt att gå men en dryg timma innan fick jag se ett sms med fråga om att sitta ordförande på mötet. Var inte ens hemma då men med snabba ryck var vi där i tid och mötet gick bra. Stefan avgick efter många år i styrelsen och avtackades med vackra blommor.

På torsdag fyllde yngsta barnbarnet 6 år och vad önskar sig en sexåring, jo gråa strumpor😊 Måste ju vara alla sexåringars högsta önskan. Denna envisa, roliga, söta och helt underbara unge gör livet så mycket roligare. ♥️

Midsommarafton var vi bjudna till grannarna på lunch. Sill o färskpotatis, ostbricka och härlig tårta som avslutning. På kvällen hade vi några vänner här och bjöd på lite plockmat. Årets midsommarväder var över förväntan. Sol och nästan för varmt.

Midsommardagen var Stefan och hjälpte en kompis med hans båt. Själv tog jag det lugnt på altanen med min virkning. Gör en mandala med ett garn som skiftar färg. Får se hur den blir.

Peter kom hem med blommor han plockat. Älskar verkligen blåklint. Kan det vara så att när det sprutas mindre på åkrarna kommer blommorna igen?

I natt har vi sovit på altanen. Lite väl varmt men ändå rätt skönt. Funderar på hur vi ska få till en bra lösning så vi kan sova ute riktigt bekvämt. Som det är nu sover vi i soffan men min del är i kortaste laget och det går inte att ligga helt rak. Knotten höll vi borta med Thermacell och för säkerhets skull var sin allergitablett.

Idag har jag o Peter fortsatt att städa och röja hus. Ännu har vi tvättstugan kvar men annars börjar det se rätt så bra ut.

I eftermiddag kom ovädret. Åska, stark blåst, regn och hagel. Både jag o Peter höll i markisen innan vi lyckades veva in den. En hel del träd har blåst omkull både över vägen och på andra ställen. Trädgården är full av blad o små grenar.

Nu skiner solen igen och helgen är över. 4 veckor kvar till semestern. Men mycket trevligt händer i veckan. Ska både träffa gamla och nuvarande arbetskamrater.

Kusiner

Har blivit mycket kusiner i veckan. Torsdag begravdes äntligen kusinen som dog för snart ett år sedan. Ibland kommer livet emellan och det blir inte som man önskar. Klas som begravdes har sin syster Maria i Tyskland och hon har inte mått bra, men nu kom hon och hennes man hit en vecka så då blev det både begravning på torsdag och kusinträff på lördag.

Kusinträffen var i Dalsland så vi tog husbilen till Vänersborg redan på fredagen. Ställplats i marinan och middag på Koppargrillen. Har blivit lite av en tradition när vi åker en helg åt det hållet.

Lördag var det bestämt Sunnanå hamn och även där finns det en ställplats. Först lunch på Skeppskrogen och glass o kaffe på fiket bredvid. Marias man mådde inte bra så han var inte med och Maria som fått diagnos Alzheimers orkade inte vara med mer än ett par timmar men vi andra fortsatte i husbilen och sedan middag på restaurangen innan de åkte hem.

Vi myste vidare i husbilen och åkte hem efter en sen frukost idag. Hemma vid 12 och sedan lite trädgårdspyssel och jordgubbar o glass med barn o barnbarn.

I kväll blev senaste handarbetet klart, en kort spetsstickad poncho. Tänkt att ha över t.ex en klänning. Vet inte riktigt vad jag ska hitta på nu men blir nog en virkning ett så kallat cal. 2 mönsterdelar är redan ute så dax att virka ikapp.

Nu går vi in i midsommarveckan så bara 4 arbetsdagar. Börjar 06.00 i morgon så borde sovit för länge sedan, klockan är 22.45 så natti natti

Fredagstrött

Man skulle ju kunna tänka sig att en 4 dagars vecka skulle gå bra men tröttare än vanligt i kväll.

Fredagsmiddag varmrökt lax med färskpotatis o romsås och ett glas vin till det så är det matkoma. Plockat in årets första trädgårds bukett i dag.

I morgon är det världsstickdagen och Alingsås stickorna ska ses och sticka. Själv har jag just nu inget handarbete på gång. Har beställt garn för mer än två veckor sedan. Skulle levereras i går men gick tydligen inte ner i postlådan så skulle få ett meddelande om var det ska hämtas men än så länge har det inte kommit. Irritationen är på topp, skulle inte fallit för frestelsen att beställa på nätet. Härdanefter blir det Älvängens garn och textil.

Våra rhododendron blommar fint i år. Busken surrar som en bisvärm.

Långhelg igen

Japp pingst och så 6 juni direkt efter. Lite som förut när det var annandag pingst.

Haft barnbarnen lördag till söndag när föräldrarna var ute på cykelfest. Mycket bad o mys men även en tur till Björkö och lämna husbilen till en kompis som var på bröllop och inte mår så bra så behövde ett ställe att vila på under kvällen.

Blev glass, lekplats och mat på Sibylla.

Färjan var så kul att de ville åka till Hönö också men det får bli en annan gång.

Väl hemma provbakade vi dammsugare inför Albins 6 års kalas. De blev klart godkända

Livet blir lite roligare med barnbarn 😍

Söndag blev det samma tur igen fast utan barnbarn och glass. Sedan blev det trädgård och bad i poolen. Första för oss i år. På kvällen målade Markus, Peter och jag vardagsrums tak o väggar i ”Ingrids” hus. Fin kväll

Idag har vi hackrensat potatisen i Ölanda. De flesta har kommit upp. Efter det har det vart trimning o rensning i trädgården.

Avslutat helgen med gofika hos ett par grannar. I morgon får kroppen vila och huvudet ta över arbetet. Börjar 06.00 både tisdag o onsdag så borde sova nu.

Avslutar med bilder på några favoriter längs vägkanterna.